Pět překvapivých příčin vašeho stresu 

Všichni vědí, že napjaté vztahy nebo náročné zaměstnání vaší psychické pohodě nepřidají. Potom existují méně zjevné příčiny stresu, které nejsou příliš známé a překvapí vás.

Skutečnost, že hladinu našeho stresu zvyšují problematické vztahy, náročné povolání nebo blížící se Vánoce, není nijak objevná. Stejně tak není překvapením, že dlouhodobý stres negativně ovlivňuje náš zdravotní stav i psychické rozpoložení.

Mluví se o souvislosti stresu se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocněních, diabetu, padáním vlasů, depresí a dokonce i rakovinou. Ze všech stran slyšíte doporučení, že byste měli chronický stres ze svého života odbourat, jenže k tomu je v první řadě potřeba identifikovat jeho příčinu, a ta nemusí být vždy tak zjevná a jasná. Pátrali jsme po příčinách stresu, které nejsou příliš známé a nejspíš by vás nenapadlo je podezírat:

1. Nepořádek

Neumyté nádobí, neutřený prach, špinavá okna, nevytřená podlaha... Můžete si klidně namlouvat, že máte bohémského ducha a takové detaily se vás vůbec nemohou dotknout, ale ve skutečnosti váš mozek nedokáže nepořádek ignorovat a ten je potom příčinou vašeho stresu.

Podle rozsáhlého průzkumu z roku 2013 je nedostatečně uklizená domácnost zdrojem stresu pro čtyřiaosmdesát procent lidí. Téměř třetina lidí potom přiznává, že nepořádek u nich způsobuje extrémně nepříjemné pocity a bez zajímavosti není ani zjištění, že stresuje přibližně stejné množství mužů jako žen.

Stejný efekt má i neuklizený pracovní stůl, na kterém se vám vrší hory papírů, prázdné hrnky od kávy a polovypité lahve s minerálkou. Odborníci dospěli k názoru, že neuklizené pracovní místo snižuje vaši výkonnost, zhoršuje soustředění na práci a opět zvyšuje hladinu stresu. Podvědomě totiž toužíme po organizaci a uspořádaném prostředí, proto se naše myšlenky stále vracejí k tomu, že bychom se měli zvednout a uklidit to.

2. Příliš světla

Je obecně známé, že nedostatek světla může přispívat k rozvoji deprese, ale nejspíš vás nikdy nenapadlo, jak negativně na vás může působit přemíra světla. Řeč samozřejmě není o přirozeném světle a slunci, ale o umělém osvětlení, kterému jsou vystaveni zejména lidé v některých zaměstnáních.

Vědci varují před vlivem, který má na naše zdraví dlouhodobé vystavení se nepřirozenému světlu zářivek, halogenových lamp a dalšího umělého osvětlení, které je typické například pro takzvané open space kanceláře a další pracoviště. 

Dlouhodobý pobyt v příliš jasném umělém světle vede nejen ke zvýšení stresu, ale i k větší únavě, vyššímu krevnímu tlaku a například i předčasnému stárnutí kůže.

3. Hluk

Směřují okna vašeho bytu na rušnou ulici? Pracujete v open space kanceláři, mateřské školce nebo u hlučného stroje? Potom je pravděpodobné, že míra stresu, který pociťuje, je mnohem vyšší než u ostatních lidí. Hluk je totiž dalším významným stresorem. Například rozsáhlý výzkum dánských vědců zjistil, že ti lidé, kteří žijí v místech s rušnou dopravou, mají o dvanáct procent vyšší riziko srdečního záchvatu.

Podle autorů výzkumu je na vině především hluk související s dopravou (v porovnání s kontrolní skupinou se braly v úvahu i další faktory, jako například znečištění, věk, pohlaví nebo životní styl), který zvyšuje hladinu stresových hormonů (adrenalinu a kortizolu), které následně zvyšují riziko srdečního záchvatu.

Podobný vliv má ale i nepřetržitý hluk, který panuje v pracovní době v open space kanceláři. Neustálé zvonění telefonů, rozhovory vašich kolegů a zvuky doprovázející běžný provoz kanceláře se negativně podepisují na vaší koncentraci, výkonnosti i hladině stresu. 

Podle provedených studií stačí, když jste této hladině hluku vystaveni po dobu tří hodin a už vaše tělo začíná vylučovat více adrenalinu a kortizolu.

4. Dieta

Držíte dietu a snažíte se drasticky snížit příjem kalorií? Hladověním se do vašeho těla vyplavuje větší množství hormonu kortizolu a stres stoupá. 

Vědci tvrdí, že čím víc snížíte množství zkonzumovaných kalorií, tím víc se zvýší hladina vašeho stresu.

Náruživí dietáři jsou pod permanentním tlakem, v psychickém napětí a často se potýkají s frustrací, což je příčinou nadměrného množství stresu. 

A naopak, když jste ve stresu, zpomaluje se tak váš metabolismus a spálíte mnohem méně kalorií.

5. Facebook

Pokud trávíte hodiny na Facebooku a lžete si do kapsy, o jak uklidňující a neškodnou aktivitu se jedná, jste na omylu. Podle studie provedené na univerzitě v Edinburghu čím víc máte přátel na Facebooku, v tím větším stresu jste. S množstvím „přátel“ na sociálních sítích se totiž pojí větší riziko komunikačního nedorozumění a toho, že vás někdo urazí, nebo se nechtěně někoho dotknete vy.

Švédský výzkum zase dává do souvislosti čas, který strávíte před monitorem počítače, a stres, kterým trpíte.

Zdroj: idnes.cz

 

EKOMARKET.cz doporučuje na stres:

Kozlíkové tablety - při nespavosti, stresu, trémě, napětí, při depresi i hysterii, zklidňuje bušení srdce, uvolňuje CNS ZDE

Glycin Forte na nervový systém – doplněk stravy je určen na péči o nervový systém, jeho posílení a podporu ZDE

Ženšen s lékořicí - dodává sílu a vitalitu , protizánětlivé účinky, protirakovinné působení, při únave a vyčerpanosti, jako afrodiziakum ZDE

Antioxidant new formula - ochrana před oxidativním stresem ZDE

Extrakt houby Shiitake "Elixír života" - podpora funkce jater , při cukrovce, podpora pohlavní síly, při stresu a námaze, při infekcích "virový zabiják", brzdí růst novotvarů ZDE

Extrakt Šišáku bajkalského - chrání, regeneruje játra, normalizuje tlak, arytmii, má antibakteriální účinky, posiluje psychiku, obnovuje imunitu, vhodný po chemoterapii, ozařování ZDE

Mučenka tinktura - uklidňující účinky, při poruchách spánku a nespavosti, při stresu ZDE

StressPop®, guava, jablko - chutná roksová lízátka určená při stresu ZDE