Osm rad, jak přelstít jarní únavu

 

Dlouhé zimní období, kdy se člověku nechce opustit teplo domova, se podepisuje na naší tělesné i duševní kondici. Nastartovat znovu organismus pomůže změna jídelníčku, intenzivní pohyb, otužování a více vitaminů.

 

Posilujte imunitu

Za jednu z nejúčinnějších metod posilování imunity patří celoroční otužování. Otužování vzduchem je nejdostupnější, otužování vodou nejúčinnější. Začátečníci mohou začít omýváním mokrou žínkou, houbou nebo vlhkým ručníkem, později pokračovat poléváním nebo sprchováním. Omývání může probíhat 3 až 4 minuty, polévání nebo sprcha 1 až 2 minuty.

Otužování je vhodné provádět několikrát denně. Začít by se mělo ráno cvičením při otevřeném okně, na balkoně nebo venku. Vhodné je pokračovat ranním mytím minimálně půlky těla studenou vodou nebo raději studenou sprchou. Starší lidé mohou začít třením mokrým ručníkem a pak suchým. Dalším otužovacím prostředkem je sauna, zhruba jednou týdně.

Malé děti je dobré postupně otužovat večer při koupeli. K otužování jim přispívá také pobyt venku.

Dále můžete zkusit třeba preventivní užívání enzymů, 800 tablet stojí zhruba 2 500 korun a užívá se jich několik denně.

 

Hodně spěte a neodkládejte odpočinek

Pocit únavy zvyšuje také málo spánku, proto si nezkracujte zbytečně noci. Nedostatek spánku, zvláště dlouhodobý, oslabuje imunitu víc, než si je většina lidí ochotna připustit.

Odborníci doporučují spát aspoň sedm hodin denně. Po několika nocích s pěti nebo šesti hodinami spánku jsou lidé ospalí, klesá jejich pozornost a úsudek. Naučte se proto občas zabrzdit, o víkendech skutečně odpočívejte a spěte tolik, kolik potřebujete.

 

Postavte se únavě, načerpejte slunce

Jarní únava je v podstatě důsledek několikaměsíčního nedostatku slunečního svitu, a tedy nižší tvorby vitaminu D. Ten se vlivem ultrafialového záření v organismu tvoří běžně z cholesterolu, ale když je slunce málo, může člověku chybět a oslabovat tak jeho imunitu. První jarní slunečné dny proto pokud možno pobývejte co nejvíce venku.

Sluneční paprsky přispívají k tvorbě vitaminu D, který je pro náš organismus důležitý. Jeho výborným zdrojem jsou také ryby. Na jídelníčku bychom je měli mít minimálně jednou týdně.

Sluneční záření navíc nepřímo zlepšuje náladu tím, že podporuje tvorbu hormonu serotoninu. Jeho nedostatek se projevuje smutkem, v těžkém případě dokonce depresemi. K načerpání sluneční energie přispěje třeba i víkend na horách. Skvělou imitací slunce je pak fototerapie, která pomocí speciálních biolamp nahrazuje sluneční svit.

 

Změňte svůj jídelníček

Dalším pomocníkem, díky kterému se dají překonat potíže spojené s jarní únavou a oslabenou imunitou, je lehčí a přitom zdravější jídelníček.

Jezte více zeleniny, hutná zimní jídla nahraďte odlehčenými variantami a saláty. Zkusit můžete také očistu organismu v podobě půstu. Například masopustní jídelníček je založený na vynechávání masa a minimu bílkovin, hodně se v něm naopak používá třeba kysané zelí. To tělo pročistí a navíc obsahuje velké množství vitaminu C.

 

Hýbejte se a choďte na čerstvý vzduch

Velmi důležitý je pohyb, zejména na čerstvém vzduchu. Pomáhá také pročistit hlavu a člověk se tak spíše vzpamatuje i psychicky. Na dlouhé procházky a jízdy na kole se však vydávejte, jen když není inverze. Za chladných dní postačí dvacetiminutová procházka, pokud je hezky, vyrazte klidně i na hodinu. Dětem a starším lidem postačí i půlhodinka. K ideálním aktivitám patří také plavání.

 

Vyhněte se stresu

Stres prohlubuje pocit únavy a vyčerpání. A jaro je na něj jako dělané. Lidé finišují s daňovým přiznáním, špatně snášejí přechod na letní čas a jsou z toho pak vyčerpaní. Uvolnit stres pomáhá pobyt či sport na čerstvém vzduchu, odbourat jej můžete i pravidelným cvičením doma. Stačí dvacet minut denně. Některým lidem zabírají alternativní způsoby, jako je akupunktura, akupresura, jóga, tai-či, hypnóza a podobně.

Doporučuje se také omezit kouření, kofein, alkohol. Při nezvladatelném stresu ale určitě navštivte lékaře včetně psychologa a psychiatra.

 

Nepodléhejte špatné náladě či depresi

Zaměřte se na duševní hygienu.Práce by neměla být jediným smyslem a zájmem vašeho života. Najděte si způsoby, jak se odreagovat a zabavit. Jednou týdně navštivte kino nebo divadlo. Večer si pusťte film, který vás rozptýlí, nebo sáhněte po nějaké zábavné knížce. V každém případě se vymaňte ze stereotypu, ten vaši případnou špatnou náladu pouze umocní.

Večery proto zkuste trávit netradičně, místo koukání na nudné večerní pořady si zahrajte s partnerem/partnerkou nějakou společenskou hru nebo si zajděte ve všední den po práci s kolegy na skleničku. Zkrátka trochu pozměňte zaběhlý týdenní režim. Bude to pro vás rozptýlení.

 

Doplňte potřebné vitaminy

Po dlouhé zimě lidem obvykle chybějí vitaminy a minerály. Citelný bývá zejména nedostatek vitaminu C. Ten má podle lékárnice Hany Šindelářové z Ordinace.cz na překonání jarní únavy rozhodující vliv.

Bohaté na vitamin C jsou citrusové plody, ale najdete ho také v rajčatech, červené paprice a bramborách. Pro jistotu můžete své tělo podpořit ještě vitaminy z lékárny.

"Multivitaminy určené speciálně pro českou populaci obsahují navíc jód, selen, kyselinu listovou a vápník. Vitaminy jsou často vyráběny v šumivé formě. Kromě chutného nápoje dostaneme do těla i tolik potřebné tekutiny," radí lékárnice. Doporučená denní dávka je zhruba 100 miligramů, při nachlazení se doporučuje dávku nárazově zvýšit.

 

Zdroj. idnes.cz

 

EKOMARKET.cz doporučuje:

Minerály a stopové prvky – ZDE

Vitamíny – ZDE

 

VAŠE ZDRAVÍ A SKVĚLÁ KONDICE,

TO JSOU NAŠE PRODUKTY A PORADENSTVÍ