Víte, jak si zlepšit paměť?

Přestaňte zapomínat - zlepšete svoji paměť

To, že občas někdo něco zapomene, je normální stav. To se může stát každému z nás a není to žádný problém. Když ovšem zapomíná hodně často už dítě ve školce, to už zřejmě problém je.

Odborníci, kteří se na tento problém zaměřují tvrdí, že spouštěčem zapomínání u dětí je například velká konzumace cukru. Pokud vám tedy záleží, aby se situace alespoň maličko zlepšila, mají pro vás několik typů, jak na to.

V první řadě je nutné omezit přísun cukru v jídelníčku. Vědci, zabývající se tímto výzkumem zjistili, že lidé, mající ve stravě příliš vysoké množství přidaného cukru (slazené nápoje, cukrovinky apod.), disponují menším mozkem a horší pamětí než lidé, zahrnující do svého jídelníčku podstatně méně cukru.

Kromě omezení cukru je nutné zařadit do svého jídelníčku ryby a rybí tuk, v jejichž mase jsou obsaženy zdraví prospěšné mastné kyseliny. Tohle věděli již naši předkové, kteří rybí tuk užívali v hojné míře. Pamětníci si jistě vzpomenou na jeho nepříjemnou chuť v tekuté podobě. A právě užívání doplňků stravy s rybím tukem vylepšil kognitivní schopnosti především starším lidem (a nejen jim). Krátkodobou, epizodickou či pracovní paměť mohou velmi dobře posilovat přípravky, jež obsahují kyseliny DHA a EPA.

Dalším pomocníkem v boji proti zapomínání je meditace. Ačkoli se to zdá nepravděpodobné, právě ona prospívá zdraví a to mnoha způsoby. Jak bylo zjištěno, právě meditací se zlepšuje například prostorová paměť. Není také vyloučeno, že díky meditaci přibývá zapomnětlivému člověku šedá hmota mozková.

Obezita. Zdravotní strašák poslední doby. I ona má nesporný vliv na lidskou paměť. Podle výsledků průzkumu neškodí jenom tělu, ale má také podstatný vliv na mozek. Paměti je schopná ublížit především tím, že v mozku ruší geny, související s pamětí. A proto je nutné si udržovat zdravou tělesnou hmotnost.

Nejvíce se posilují krátkodobé vzpomínky během spánku. Hned na to se ukládají do mozku jako dlouhodobé. Není proto žádným tajemstvím, že nekvalitní spánek anebo jeho nedostatek fungování paměti neprospívá. Je opravdu velmi nutné dbát na dostatek kvalitního spánku. I výsledky testů v tomto ohledu hovoří jasně: nevyspalí lidé na rozdíl od čerstvě odpočatých nejsou schopni jasných vzpomínek. Proto je dostatek odpočinku pro paměť zcela zásadní. Optimální doba odpočinku je tedy 7 – 9 hodin denně.

Anglický název mindfulness označuje „schopnost záměrně věnovat pozornost tomu, co se děje v přítomném okamžiku, a to bez posuzování, hodnocení a očekávání“. Laicky řečeno se jedná o obdobu meditace. Jenže na rozdíl od ní jde spíše o návyk (přístup k realitě) a ne o duchovní cvičení. Lidé, provozující toto cvičení jsou schopni se lépe soustředit, cítí se méně stresovaní, tím pádem si lépe pamatují. Jak prokázaly studie, cvičení přináší lepší duševní kondici a zachování kognitivních schopností i stárnoucím lidem. Techniky mindfulness vychází z buddhistické tradice a cvičí se prostřednictvím meditace a dalších cvičení. Ty zahrnují schopnost lépe vnímat situaci, v níž se člověk nachází, dokážou i ukáznit tzv. zatoulané myšlenky. Jejich principem je naučení se správně dýchat.

Alkohol. Další metla současné doby. V případě, že jste jeho konzument (pokud pijete více, než sem tam jednu či dvě sklenky vína), prokazujete své paměti opravdu medvědí službu. Pokud se řadíte mezi jedince, pro které není žádný problém dostat se opakovaně na hranici nad 0,8 promile, může dojít k poškození hippokampu. Jedná se o část mozku, důležitou pro paměťové funkce.

Neméně důležitou složkou pro podporu paměti je trénování mozku. Začátečníci mohou začít s něčím jednodušším – křížovky, stolní hry, tetris atd. Za tímto účelem byly stvořeny i speciální počítačové programy. Při procvičování mozku platí ovšem jedno pravidlo: vždy byste se měli naučit, či dozvědět se něco nového. Musí to pro vás být výzva. Na trénování mozku se nevztahují věci, jež s přehledem zvládnete. Můžete se zdokonalovat, rozvíjet se při známých činnostech a tak postoupit do těžší úrovně. Hlavním kritériem při těchto činnostech je pocit uspokojení.

Kromě již uvedeného je také velmi důležitou složkou omezení příjmu rafinovaných sacharidů. Vysoký glykemický index mají například pečivo a chléb z bílé mouky, bílá rýže, sušenky či těstoviny ze světlé mouky a spousta dalších. Co je glykemický index? To znamená, že výše vyjmenované potraviny tělo rychle zpracuje a tím pádem dochází k prudkému výkyvu hladiny glukózy v krvi. Tím pádem jsme zase u cukrů, jejichž konzumace je velmi podobná. Studie ukázaly, že strava bohatá na tyto potraviny může při delším trvání poškodit mozek: je spojována s demencí, poklesem kognitivních funkcí a zhoršeným fungováním mozku.

V boji proti zapomínání je také důležité hlídat si hladinu vitaminu D. Bylo prokázáno, že jeho nedostatek v těle dokáže velmi citlivě zhoršit paměť a další kognitivní funkce více než lidem, kteří ho mají v krvi normální množství. Je velmi zajímavé, že u obyvatel chladnějších pásem není nedostatek tohoto vitaminu zrovna vzácný.

Pro perfektní fungování nejen těla, ale i mozku je přímo ideální pohyb a cvičení. Pro lepší pocit ze sebe sama postačí i nepříliš náročná pohybová aktivita a to klidně na pár desítek minut denně. Postačí například půlhodina svižné chůze. I ta napomohla ke zlepšení kognitivních funkcí včetně paměti a to ve všech věkových skupinách. Cvičení ve středním věku je také prevencí vzniku demence v pozdějším věku.

Pro lepší fungování mozku je také důležité zařazení antioxidantů do jídelníčku. Ty jsou bohaté na látky s protizánětlivými vlastnostmi. Pomáhají snížit oxidační stres, jelikož tyto potraviny odbourávají volné radikály. Antioxidanty jsou nejvíce obsaženy v ovoci a zelenině. Ze všeho nejvíce jsou obsaženy v různých bobulích, jako jsou borůvky, jahody, maliny či ostružiny. Dále jsou k nalezení v mastných rybách – losos, makrely, ančovičky, sardinky. Vynikající jsou také další potraviny, jako jsou brokolice, avokádo, zelený čaj, houby, hroznové víno, kurkuma, extra panenský olivový olej, kakao, tmavá čokoláda, rajčata, třešně a spousta dalších.

Nedílnou součástí v boji se ztrátou paměti je bohatý společenský život. Setkávejte se s přáteli, komunikujte s lidmi, jež mají společné zájmy jako vy. Pro mozek je to obrovská stimulace, napomáhající lidem hlavně v pokročilém věku. Ne každý se ovšem rád a dobře seznamuje. V tomto případě je vynikajícím pomocníkem například pejsek. S ním se můžete procházet (máte pohyb) a seznámení je tak daleko jednodušší.

Kardiovaskulární choroby, diabetes, hormonální nerovnováha, některé užívané léky a další zdravotní problémy, mohou narušit paměťové funkce. Je proto potřeba řešit veškeré zdravotní problémy i fyzické neduhy, které vás sužují. Nestyďte se konzultovat se svým lékařem problémy s pamětí.

Poslední radou, jak bojovat s výpadky paměti, je opakovat si věci nahlas. Jedná se především například o seznam na nákup. Prostě říkejte věci nahlas. Tak se vše lépe uloží do mozku. To samé platí i například při čtení knížky. Nejenže si lépe zapamatujete její obsah, jste také schopni lépe pracovat se svými emocemi.

 

EKOMARKET.cz doporučuje:

Ginkgo biloba - mozek, krevní oběh, paměť, soustředění mozek, krevní oběh, soustředění. Více ZDE

Ženšen s lékořicí - fyzický a psychický výkon, vitalita, mozek, paměť, imunita, stres, únava, vyčerpanost. Více ZDE

TOPVET Lecitin granulovaný 100% 500g - působí proti výpadkům paměti souvisejícím se stárnutím (důležitý pro zachování mentálního zdraví, podporuje paměť a koncentraci). Pomáhá udržovat normální hladinu cholesterolu. Lecitin napomáhá udržovat správnou činnost srdce a cév. Posiluje imunitní systém. Lecitin je důležitý k podpoře, stimulaci a modulaci imunitního systému dětí během růstu. Více ZDE

TOPVET Jinan bylinný extrakt - přispívá k normální cirkulaci krve v těle. Podporuje normální žilní tonus a elasticitu cév. Chrání před oxidativním stresem a zbavuje tělo volných radikálů. Pozitivně působí na funkci mozku a paměť. Jinan také upravuje hladinu cholesterolu. Potlačuje projevy stárnutí a zlepšuje mentální výkonnost. Jínan je rovněž používán na závratě, pískání v uších, studené nohy a ruce. Více ZDE

TOPVET Jinan tinktura - kapky 100ml - přispívá k normální cirkulaci krve v těle. Podporuje normální žilní tonus a elasticitu cév. Chrání před oxidativním stresem a zbavuje tělo volných radikálů. Pozitivně působí na funkci mozku a paměť. Jinan také upravuje hladinu cholesterolu. Potlačuje projevy stárnutí a zlepšuje mentální výkonnost. Jínan je rovněž používán na závratě, pískání v uších, studené nohy a ruce. Více ZDE

RICH Olej z vlašských ořechů 100% 250ml - mozek, paměť, cholesterol, cévy, střeva, imunita, tkáně, metabolismus, močový měchýř. Více ZDE

TOPVET Rozmarýn - 100% silice 10ml - silice silně stimuluje při únavě, podporuje koncentraci a posiluje paměť. Zlepšuje krevní oběh a snižuje pocit chladu v končetinách. Více ZDE

 

Publikováno v Zdraví

23-08-2019

Váš komentář byl úspěšně odeslán, děkujeme!
Přidat komentář
Jméno:*
Email:*
Zpráva:*
  Captcha
  Přidat komentář